https://www.youtube.com/watch?v=hh-P0PPolCI

Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2017

Λογοτεχνικός Δαρβινισμός (52): Ο Γέιτς και ο φασισμός (7): Η χυλόπιτα της Μούσας


Είμαστε στη φάση που ο Γ.Μπ. έχει δει την Μοντ Γκον και έχει μείνει κόκκαλο από την ομορφιά της. Την άλλη μέρα γράφει στον Ο’ Λίρι: «Ήσουν εσύ, δεν μπορεί να ήταν άλλος,. που προσηλύτισες την διδα Γκον στον ιρλανδικό εθνικισμό».


Ο Γ Μπ. μιλάει για τον εθνικισμό χρησιμοποιώντας λέξεις που έχουν να κάνουν περισσότερο με τη θρησκεία. Και έτσι μάλλον πρέπει να τον αντιλαμβανόταν. Και στο πρόσωπο της Γκον είδε κάποια που μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στο κίνημα: ήταν όμορφη, δυνατή ρήτορας, μια ιέρεια της Ιρλανδίας και μπορούσε να προσηλυτίσει κι άλλους, όπως μόλις είχε γίνει με τον ίδιο.

Τα νταραβέρια του Γ. Μπ. με την δίδα Μοντ Γκον έδωσαν στον κόσμο της ποίησης, μερικά από τα πιο ευαίσθητα ερωτικά ποιήματα. Την παρομοίαζε ή, ορθότερα, την ταύτιζε με τις βασίλισσες και της ηρωίδες της κέλτικης παράδοσης. Και, εννοείται, με την Ελένη της Τροίας.

Αλλά «τζάμπα» τα ποιήματα και οι επικές παρομοιώσεις: η δίδα Γκον δεν ανταποκρίθηκε στον έρωτα και θαυμασμό του Γ. Μπ., και το 1903 παντρεύτηκε τον εθνικιστή Τζον ΜακΜπράιντ.

Σοκ ο ποιητής.

Ένας από τους λόγους για τους οποίους αρνήθηκε τον έρωτα και τις προτάσεις γάμου του Γ.Μπ. ήταν, σύμφωνα με την ίδια, ότι δεν ήταν αρκετά ριζοσπάστης.

Η ίδια, λένε, ήταν τόσο ενεργή εθνικίστρια και μέχρι τα άπατα φονταμενταλίστρια, που την ημέρα που η Βασίλισσα Βικτώρια επισκεπτόταν την Ιρλανδία για να τονώσει τις ενωτικές τάσεις και οι ενωτικοί είχαν καταφέρει μετά βίας να μαζέψουν 12000 άτομα στην υποδοχή της Μεγαλειοτάτης, η δίδα Γκον οργάνωνε αντι-υποδοχή των οπαδών της ανεξαρτησίας, καταφέροντας να μαζεψει 40000 άτομα (πολύ καλό σκορ, αν δεν είναι από τις συχνές υπερβολές των, απανταχού κι όλων των ειδών, ριζοσπαστών).

Αυτό ο Γ.Μπ. το θεωρούσε σημαντικό αλλά όχι πρωταρχικό. Και το εξέφρασε στην Γκον περισσότερο με ποιητικό ενθουσιασμό παρά με επαναστατικό. Κάτι που μάλλον δεν την ενθουσίασε. Κι επήλθε ο χωρισμός.

Κι ένα ερώτημα που προκύπτει και απασχολεί τους ερευνητές του έργου του και της ζωής του: ο Γ.Μπ. ανακατεύτηκε με τους Ιρλανδούς εθνικιστές μόνο και μόνο λόγω Γκον (κατά το, αν δεις καράβι στο βουνό….) ή είχε έντονο ενδιαφέρον για τον ιρλανδικό εθνικισμό αλλά τελείως διαφορετικό στυλ από την δυναμική Γκον.

Όπως και να ‘χει, και παρόλο το σοκ και την απογοήτευση, η Γκον παραμένει η Μούσα του κι ο Γ. Μπ. συνεχίζει να τραγουδάει για πάρτη της.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου