https://www.youtube.com/watch?v=hh-P0PPolCI

Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου 2017

Λογοτεχνικός Δαρβινισμός (54): Ο Γέιτς και ο φασισμός (9): Η Γοητεία του Απόκρυφου


Οι μελετητές του απόκρυφου και της μαγείας συμφωνούν ότι το Ερμητικό Τάγμα της Χρυσής Αυγής (ΕΤΧΑ), υπήρξε (και συνεχίζει να είναι) η μήτρα του μοντέρνου και μεταμοντέρνου αποκρυφισμού και ασκεί μεγάλη γοητεία σε πολλούς. Το ΕΤΧΑ ιδρύθηκε το 1888 (ή 1887, εδώ οι ιστορικοί διαφωνούν) από 3 Ελευθεροτέκτονες και μέλη των Ροδόσταυρων της Αγγλίας (SRIA): τον Δρ. Γουίλιαμ Γουίν Γουέστσκοτ, τον Δρ. Γουίλιαμ Γούντμαν, και τον Σάμουελ Λίντελ («Μακγκρέγκορ») Μάθερς. Οι 3 αυτοί τύποι ήταν μανιακοί με την θεουργία, την ενσυνείδητη, δηλαδή, συμμετοχή του ανθρώπου στο Θείο Έργο. Ο πρώτος ναός που ίδρυσαν ήταν ο ναός «Ίσις-Ουράνια». Έκτοτε, ναοί του Τάγματος λειτούργησαν και λειτουργούν σε όλον σχεδόν τον κόσμο.


Για τον Γ.Μπ. Γέιτς η συνάντηση με το ΕΤΧΑ ήταν η δεύτερη του με τον αποκρυφισμό. Ντοπαρισμένος από τις περίεργες ιστορίες που άκουγε μικρό παιδί στο Σλάιγκοου (οι ιρλανδικοί μύθοι κι ιστορίες απηχούσαν μια οικουμενικότητα και κάποιες αρχαίες αλήθειες που ήταν πέρα από τις καθημερινές επιμέρους συνήθειες και τα τοπικά ήθη και έθιμα), εκδήλωσε αρχικά ενδιαφέρον για τη Θεοσοφία. Όπως είδαμε συμμετείχε στην ίδρυση της Ερμητικής Εταιρίας του Δουβλίνου (1885) και είχε γοητευτεί από τον θεοσοφιστή Μοχίνι Τσατερτζί.


Μέσα από τους θεοσοφιστικούς κύκλους γνωρίστηκε με την περίφημη ρωσίδα αποκρυφίστρια Έλενα Πέτροβνα Μπλαβάτσκι (γνωστή στους οπάδούς της ως HPB (Helena Petrovna Blavatsky)), συνιδρύτρια με τον αμερικανό Χένρι Στιλ Όλκοτ της Θεοσοφικής Εταιρίας (1875).


Ρωσίδα και αμερικανός ισχυρίζονταν ότι είχαν βρεί έναν συνδυασμό θρησκείας, φιλοσοφίας και επιστήμης που οδηγούσε στην σοφία του Θεού, συνδυασμός που ασκούσε μεγάλη γοητεία στις ανώτερες επαγγελματικές τάξεις της εποχής (γιατροί, νομικοί, ανώτεροι υπάλληλοι) που αποτελούσαν και το εκλεκτό κοινό της ΗΡΒ. Κατά τα παιδικά και νεανικά χρόνια του Γέιτς, οι ευρωπαϊκές κοινωνίες που είχαν ζήσει πρωτοφανείς καταστάσεις συνεπεία των επαναστατικών διεργασιών, επιστημονικών ανακαλύψεων και της τεχνολογικής προόδου είχαν βαλτώσει στην Μεγάλη Ύφεση (1873-1896).


Κι αν οι εργατικές τάξεις ένιωθαν ένα έντονο κενό στο στομάχι, οι πιο μορφωμένες και σίγουρα όχι νηστικές επαγγελματικές τάξεις ένιωθαν άλλου είδους κενό. Κι η Θεοσοφική Εταιρία ήρθε να το καλύψει.


Αποτέλεσε μαγνήτη για τα πιο απογοητευμένα μέλη του πεπαιδευμένου κοινού – ανδρών και γυναικών. O Γέιτς δεν έγινε μέλος της αλλά ήρθε σε επαφή με την ΗΡΒ και μάλλον επηρεάστηκε απ’ αυτήν. Απογοητευμένος από τον υλισμό που απλωνόταν παντού, βρήκε στη Ρωσίδα αποκρυφίστρια το ιστορικό και πνευματικό βάθος που αναζητούσε. Η οποία του έδωσε την αίσθηση ότι ο παρών βίος του (ιδέες, οράματα, πράξεις) μπορεί να ιδωθεί στα πλαίσια μιας αρχαίας και οικουμενικής απόκρυφης γνώσης.

Ο Γέιτς τά ‘σπασε με τους θεοσοφιστικούς κύκλους το 1890, όταν του ζητήθηκε να σταματήσει να κυνηγάει «φαινόμενα» και να προσπαθεί να διαρρήξει τα όρια μεταξύ πνευματικού και πραγματικού με ανάκληση μνήμης και άλλες μεθόδους. Και τότε γνώρισε τους τύπους του ΕΤΧΑ. Το Τάγμα είχε αντικαταστήσει την παθητικότητα του πνευματισμού που διαπερνούσε τη θεοσοφιστική πρόσληψη των πραγμάτων με το πάθος μιας μαγικής δύναμης. Ο νεαρός συγγραφέας είχε πλέον τη δυνατότητα να γίνει και μάγος.

Μέσα στο ΕΤΧΑ γνωρίζει πολύ περίεργο κόσμο και επηρεάζεται. Για 12 χρόνια θα του είναι σχεδόν έμμονη ιδέα. Πέραν του ότι του προσφέρει ένα υποκατάστατο του απομαγευμένου από την τεχνολογία και την επιστήμη κόσμου που λατρεύει, μέλη της είναι κι όμορφες γυναίκες (της Μοντ Γκον και της κόρης της, συμπεριλαμβανομένων). Εκεί πρωτοσυναντά και την Τζόρτζ που μερικά χρόνια αργότερα θα παντρευτεί και θα στρωθούν στη δουλειά.

Σχεδόν αμέσως μετά το γάμο και σχεδόν για κάθε μέρα επί 2,5 χρόνια, ανάμεσα σε 2 εγκυμοσύνες και σε διάφορα μέρη, κι ενώ γύρω του μαίνονταν επανάσταση και πόλεμος και χρησιμοποιώντας τον αινιγματικό Μάγο Σάμουελ Λίντελ («Μακγκρέγκορ») Μάθερς ως μοντέλο, το ζευγάρι συνέθεσε το
"Ένα Όραμα: Μια Εξήγηση της Ζωής Θεμελιωμένη στα γραπτά του Γίραλδου και στα Αδιαμφισβήτητα Δόγματα που Αποδίδονται στον Κόστα Μπεν Λούκα."

Οι Γέιτς κάθονταν στο τραπέζι, επικοινωνούσαν με τα πνεύματα και τους δαίμονές του, ο Γ.Μπ. ρωτούσε και το χέρι της Τζόρτζ καθοδηγούμενο από πνεύματα και δαίνομες, έγραφε τις απαντήσεις. Ήταν η περίφημη αυτόματη γραφή της κυρίας Γέιτς, όπως ο ίδιος ο ποιητής έγραφε στις Αυτοβιογραφίες του



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου