https://www.youtube.com/watch?v=hh-P0PPolCI

Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου 2019

Η Σύγκρουση των Καπιταλισμών (4): Ο ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΙΝΑΣ

Στην Ασία, η παγκοσμιοποίηση δεν έχει την ίδια φήμη: σύμφωνα με δημοσκόπηση στο Βιετνάμ, για παράδειγμα, το 91% του πληθυσμού του τη βλέπει θετικά. Κατά ειρωνικό τρόπο, σε χώρες όπως η Κίνα και το Βιετνάμ, ήταν ο κομμουνισμός που έβαλε τα θεμέλια για τον τελικό καπιταλιστικό τους μετασχηματισμό. Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα πήρε την εξουσία φέροντας εις πέρας δυο επαναστάσεις: μια εθνική (ενάντια στην ξένη κυριαρχία) και μια κοινωνική (ενάντια στον φεουδαλισμό). Επαναστάσεις που του επέτρεψαν να καθαρίσει όλες τις ιδεολογίες και τις συνήθειες που φαινόταν ότι επιβράδυναν την οικονομική ανάπτυξη και δημιουργούσαν τεχνητές κοινωνικές διαιρέσεις (αντίθετα, η πολύ λιγότερο ριζοσπαστική πάλη της Ινδίας δεν κατόρθωσε να εξαλείψει το σύστημα των καστών). Μακροπρόθεσμα, οι δυο αυτές επαναστάσεις ήταν η προϋπόθεση για τη δημιουργία μιας εγχώριας καπιταλιστικης τάξης που θα ωθούσε την οικονομία προς τα εμπρός. Λειτουργικά, οι κομμουνιστικές επαναστάσεις στην Κίνα και στο Βιετνάμ, έπαιξαν τον ίδιο ρόλο που έπαιξε η ανερχόμενη αστική τάξη στην Ευρώπη του 19ου αιώνα.




Στην Κίνα, ο μετασχηματισμός από ένα οιονεί φεουδαλισμό προς τον καπιταλισμό έγινε γρήγορα, κάτω από τον έλεγχο ενός εξαιρετικά ισχυρού κράτους. Στην Ευρώπη, όπου οι φεουδαλικές δομές εξαθρώθηκαν αργά στη διάρκεια αιώνων, το κράτος έπαιξει πολύ λιγότερο σημαντικό ρόλο στην μετάβαση προς τον καπιταλισμό. Δοθείσης αυτής της ιστορίας, δεν αποτελεί έκπληξη το ότι ο καπιταλισμός στην Κίνα, στο Βιετνάμ και οπουδήποτε αλλού στην περιοχή, είχε τόσο συχνά απολυταρχικό πρόσωπο.

Το σύστημα του πολιτικού καπιταλισμού έχει τρία ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πρώτον, το κράτος διοικείται από μια τεχνοκρατική γραφειοκρατία, η οποία νομιμοποιείται στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης. Δεύτερον, αν και το κράτος έχει νόμους, αυτοί εφαρμόζονται αυθαίρετα και επιλεκτικά, συνήθως προς το συμφέρον των ελίτ. Οι οποίες μπορούν και να αποφεύγουν την εφαρμογή των νόμων όταν αυτοί δεν είναι βολικοί αλλά και να τους εφαρμόζουν με κάθε αυστηρότητα για να τιμωρήσουν αντιφρονούντες. Η αυθαιρεσία στην εφαρμογή των νόμων οδηγεί στο τρίτο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του πολιτικού καπιταλισμού: την αναγκαία αυτονομία του κράτους. Για να μπορεί το κράτος να δράσει αποφασιστικά, πρέπει να είναι ελεύθερο από νομικές δεσμεύσεις και περιορισμούς. Οι τάσεις που αναπτύσσονται μεταξύ του πρώτης και της δεύτερης αρχής (τεχνοκρατική γραφειοκρατία και χαλαρή εφαρμογή των νόμων), παράγουν διαφθορά, όχι ως ανωμαλία, αλλά ως βασικό εργαλείο του τρόπου που οργανώνεται το σύστημα του πολιτικού καπιταλισμού.

Το άλλο πρόσωπο της αστρονομικής ανάπτυξης της Κίνας είναι η μαζική αύξηση της ανισότητας. Από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και μετά, τα χαρακτηριστικά αυτά υπερτροφοδότησαν την ανάπτυξη των φαινομενικά κομμουνιστικών χωρών της Ασίας. Για μια περίοδο 27 ετών (1990-2017), ο μέσος ρυθμός ανάπτυξης της Κίνας ήταν 8% και του Βιετνάμ 6% - των ΗΠΑ ήταν 2%. Από το 1985 έως το 2010, ο συντελεστής Gini  πέταξε από το 0,30 κοντά στο 0,50 – υψηλότερος από αυτόν των ΗΠΑ και συγκρίσιμος με αυτόν της Λατινικής Αμερικής. Η ανισότητα αυξἠθηκε τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές και η μεγάλη διαφορά μεταξύ αυτών των περιοχὠν στην Κίνα είναι που αυξάνει τόσο τον Gini της χώρας. Η ανισότητα είναι ορατή σε κάθε εκδήλωση της ζωής: μεταξύ φτωχών και πλουσίων ανθρώπων, περιοχών, επαρχιών, εργατών, ανδρών και γυναικών και ανάμεσα στον e-τομέα και στον κρατικό τομέα.

Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η αύξηση του μεριδίου στου ιδιωτικού κεφαλαίου στο συνολικό εισοδημα, κεφαλαίου που είναι συγκεντρωμένο στα χέρια λίγων όπως ακριβώς και στις αναπτυγμένες οικονομίες της Δύσης. Μια νέα καπιταλιστική ελίτ έχει δημιουργηθεί στην Κίνα. Το 1988, οι εξειδικευμένοι κι οι ανειδίκευτοι εργάτες, το υπαλληλικό προσωπικό και κυβερνητικοί αξιωματούχοἶ αποτελούσαν το 80% αυτών που είχαν το υψηλότερο εισόδημα. Το 2013, το μερίδιο τους είχε μειωθει σχεδόν στο μισό, ενώ οι επιχειρηματίες (20%) και οι επαγγελματίες (33%).

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό της νέας καπιταλιστικής τάξης στην Κίνα είναι ότι προέκυψε, κυριολεκτικά, μέσα από την αγροτική και τη χειρωνακτική εργασία. Τα 4/5 των μελών της δηλώνουν ότι οι πατεράδες τους ήταν είτε αγρότες είτε χειρώνακτες εργάτες. Αυτή η διαγενεακή κινητικότητα δεν αποτελεί έκπληξη αν λάβει κανείς υπόψη του την εξάλειψη της καπιταλιστικής τάξης μετά τη νίκη των Κομμουνιστών το 1949 και στη συνέχεια με την Πολιτιστική Επανάσταση στη δεκαετία του 1960. Αλλά αυτή η κινητικότητα δεν μπορεί να συνεχιστεί στο μέλλον όταν – δεδομένων: της συγκέντρωσης του πλούτου στα χέρια λίγων, του αυξανόμενου κόστους εκπαίδευσης και της σημασίας των οικογενειακών διασυνδέσεων – η διαγενεακή μεταβίβαση πλούτου και ισχύος αρχίσει να γίνεται κατά τον τρόπο που γίνεται στη Δύση.

Ωστόσο, συγκρινόμενη με τους Δυτικούς ανταγωνιστές της, η νέα αυτή καπιταλιστική τάξη της Κίνας φαίνεται να είναι να μια τάξη εκ του εαυτού της παρά μια τάξη για τον εαυτό της. Οι βυζαντινικές μορφές ιδιοκτησίας που κυριαρχούν στην Κίνα – οι οποίες τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο θολώνουν τις γραμμές μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού – δίνουν τη δυνατότητα στην πολιτική ελίτ να περιορίζει την κινητικότητα της καπιταλιστικής, οικονομικής ελίτ. Για χιλιάδες χρόνια, η Κίνα οργανωνόταν στη βάση ισχυρὠν και ισοδύναμων κρατών που πάντα φρόντιζαν να κρατούν περιορισμένη την εμπορική τάξη και να της στερούν τη δυνατότητα να γίνει ένα ανεξάρτητο πυρήνας εξουσίας. Σύμφωνα με τον γάλλο σινολόγο Jacques Gernet, οι πλούσιοι έμποροι της Δυναστείας Song του 13ο αιώνα, δεν κατάφεραν ποτέ να γίνουν μια αυτοδύναμη και ανεξάρτητη τάξη με κοινά συμφέροντα επειδή το κράτος ήταν πάντα παρόν και ήλεγχε ολοκληρωτικά την όποια επιρροή τους. Αν κι οι έμποροι συνέχισαν να ευδοκιμούν ως άτομα (όπως και η σημερινή νέα καπιταλιστική τάξη ) δεν κατάφεραν ποτέ να γίνουν μια συνεκτική τάξη με τη δική της πολιτική και οικονομική αντζέντα. Το σενάριο, σύμφωνα με τον Gernet ήταν πολύ διαφορετικό από το σενάριο που διαδραματίστηκε την ίδια εποχή στην Ιταλικές Δομοκρατίες και στις Κάτω Χώρες. Το μοτίβο αυτό, κατά το οποίο οι καπιταλιστές ενισχύουν τη θέση τους σε οικονομικούς όρους αλλά αποτυγχάνουν να ασκήσουν πολιτική επιρροή, μάλλον θα συνεχίζει να παίζει στην Κίνα και στις άλλες χώρες του πολιτικού καπιταλισμού.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου