https://www.youtube.com/watch?v=hh-P0PPolCI

Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2017

Λογοτεχνικός Δαρβινισμός (62): O εξωγήινος αναγνώστης – Δεύτερη επίσκεψη (2): Ο Ευγενής και Αξιόπιστος Ιδεαλισμός»


Ο Εξωγήινος Αναγνώστης, αφού είδε την κατάταξη των νομπελιστών λογοτεχνών με βάση τον “wiki-google index” (WGI) σε «Πανίσχυρους», σε «Δυνατούς», «Μέτριους» και «Αδύναμους», είπε να δεί και την κατάταξή τους με βάση τη συχνότητα εμφάνισής τους σε πιο ειδικά περιοδικά και κατασκευάζοντας έναν «journal index» (JRI) (*: για λεπτομέρειες βλ. στο τέλος).


Επειδή στην περίπτωση αυτή το ψάξιμο είναι πιο απαιτητικό, χώρισε στην περίοδο των 117 χρόνων από το 1901 του πρώτου βραβείου έως σήμερα σε υποπεριόδους (στα 117 αυτά χρόνια, βραβείο δόθηκε στα 111 και το βραβείο το έχουν πάρει 118 λογοτέχνες). Πολύτιμη ήταν η βοήθεια του Kjell Espmark (ΚΕ), συγγραφέα του βιβλίου «The Nobel Prize in Literature. A Study of the Criteria behind the Choices» (για μια σύνοψη εδώ)


Έτσι, ο εξωγήινος ακολουθεί (ελαφρώς τροποποιημένη) την περιοδιολόγηση του ΚΕ (πέντε υποπερίοδοι συνολικά, 2 κλειστές και 3 ανοιχτές):
  • 1.H υποπερίοδος του «Ευγενούς και Αξιόπιστου Ιδεαλισμού» (1901-13)
  • 2. H υποπερίοδος της «Πολιτικής Ουδετερότητας και του Μεγάλου Στυλ» (1ος Παγκόσμιος πόλεμος και δεκαετία 1920)
  • 3. Η υποπερίοδος του «Παγκόσμιου Ενδιαφέροντος» (δεκαετία 1930)
  • 4.H υποπερίοδος των «Πρωτοπόρων» (1946- σήμερα) (σηματοδοτείται με τη βράβευση του Έρμαν Έσσε-εδώ ο Σεφέρης)
  • 5. Η υποπερίοδος των «Άγνωστων Μαστόρων» (1978- σήμερα) (σηματοδοτείται με τη βράβευση του Ισαάκ Σίνγκερ-εδώ ο Ελύτης)
  • 6. Η υποπερίοδος της «Παγκόσμιας Λογοτεχνίας» (1986-σήμερα) (σηματοδοτείται με τη βράβευση του Ουόλε Σογίνκα)

Αρχίζουμε, σήμερα, με τον «Ευγενή και Αξιόπιστο Ιδεαλισμό»:

14 βραβεία (διπλό το 1904), 13 (92%) άνδρες-1 γυναίκα (8%), 4 Γερμανούς (29%), 2 Γάλλους (14%), και από 1 (7%): Βέλγο, Ινδό, Ιταλό, Νορβηγό, Πολωνό, Ισπανό, Άγγλο, και μια Σουηδέζα.

Για τους αυτούς 14 λογοτέχνες γίνονται 32 αναφορές σε λογοτεχνικά είδη/γένη:

8 αναφορές στην ποίηση (25%), 7 στο μυθιστόρημα (22%), 6 στο θέατρο (19%), 4 στο διήγημα (13%), από 2 σε δοκίμιο και φιλολογία (6%) και από 1 σε ιστορία, νομική, και φιλοσοφία (3%).

Έτσι, ο εξωγήινος ονόμασε την ποίηση βασίλισσα του «Ευγενούς και Αξιόπιστου Ιδεαλισμού».

Τα αποτελεσματα JRI για τους πρωταγωνιστές της υποπεριόδου αυτής:





Ο εξωγήινος είδε 3 ομάδες:

  • 1.Την «Βασιλική Ομάδα» με Βασιλιά Ράντγιαρντ Κίπλινγκ (1907) και Αντιβασιλείς τους Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ (1913) και Τέοντορ Μόμσεν (1902).
  • 2. Τους «Συμβούλους του Θρόνου»: Γκέρχαρτ Χάουπτμαν (1912), Μορίς Μαίτερλινκ (1911) και Πάουλ φον Χάιζε (1910)
  • 3.Τους «Αυλικούς»: οι 8 υπόλοιποι.
Σε σχέση με τις ομάδες του WGI:

  • ο Κίπλινγκ είναι στους Πανίσχυρους, ο Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ στους Δυνατούς ενώ ο Τέοντορ Μόμσεν στους Αδύνατους.
  • Ο Γκέρχαρτ Χάουπτμαν στους Δυνατούς, ο Μαίτερλινκ στους Αδύνατους όπως και ο Πάουλ φον Χάιζε.
  • Από την Ομάδα των Αυλικών, ο Τζοζουέ Καρντούτσι είναι στους Δυνατούς, ο Χένρικ Σιενκιέβιτς κι ο Μπιέρνστιερνε Μπιέρνσον στους Μέτριους και οι υπόλοιποι 5 στους Αδύνατους.
Τέλος ο εξωγήινος έβαλε σε σειρά το κάθε φορά ζουμί της απόφασης της Ακαδημίας:

1901 - Συλί Προυντόμ, ...σε αναγνώριση του μεγαλείου της ποιητικής του σύνθεσης, η οποία έχει στοιχεία ενός ευγενούς ιδεαλισμού, καλλιτεχνική αρτιότητα και έναν σπάνιο συνδυασμό των ποιοτήτων της καρδιάς και του πνεύματος

1902 - Τέοντορ Μόμσεν, …ο μεγαλύτερος ζων ιστορικός (κατά λέξη: μάστορας της τέχνης του γράφειν ιστορία) και με ειδική αναφορά στο μνημειώδες έργο του, "Μια Ιστορία Της Ρώμης".

1903 - Μπιέρνστιερνε Μπιέρνσον, …ως φόρος τιμής για την ευγενή, υπέροχη και πολυτάλαντη ποίησή του, η οποία πάντα διακρινόταν για την φρεσκάδα της έμπνευσής της κα την σπάνια αγνότητα του πνεύματός της

1904 - Φρεντερίκ Μιστράλ, …σε αναγνώριση της γνησιότητας και της αληθινής έμπνευσης που χαρακτηρίζουν την ποιητική του παραγωγή, η οποία αντανακλά με πιστότητα τα φυσικά τοπία και το ιδιαίτερο πνεύμα του λαού του, αλλά και σε αναγνώριση του σημαντικού του έργου πάνω στην προβηγκιανή φιλολογία

και Χοσέ Eτσεγαράι ι Eϊθαγίρρε, …σε αναγνώριση των πολλών και θαυμάσιων συνθέσεων του, οι οποίες, με έναν ιδιαίτερο και πρωτότυπο τρόπο, αναβιώνουν τη μεγάλη παράδοση του ισπανικού θεάτρου

1905 - Χένρικ Σιενκιέβιτς, …λόγω της μεγάλης του αξίας ως επικού συγγραφέα

1906 - Τζοζουέ Καρντούτσι, ...σε αναγνώριση, όχι μόνο της βαθυστόχαστης κριτικής του έρευνας, αλλά, πάνω απ΄όλα, για τη δημιουργική του ενέργεια, την φρεσκάδα του ύφους του και της λυρικής δύναμης που χαρακτηρίζουν τα ποιητικά του αριστουργήματα

1907 - Ράντγιαρντ Κίπλινγκ, ...σε αναγνώριση της δύναμης της παρατήρησης, της γνησιότητας της φαντασίας, της δύναμης (κατά λέξη: αρρενωπότητας) των ιδεών και του αξιοσημείωτου αφηγηματικού ταλέντου που χαρακτηρίζουν της δημιουργίες αυτού του παγκοσμίου φήμης συγγραφέα

1908 - Ρούντολφ Όικεν, …για τη σοβαρή προσπάθεια αναζήτηση της αλήθειας, τη διεισδυτική δύναμη του στοχασμού του, το πολύπλευρο όραμά του, και τη ζέση και το πάθος που επέδειξε στην ανάπτυξη και υπεράσπιση της ιδεαλιστικής φιλοσοφίας της ζωής

1909 - Σέλμα Λάγκερλεφ, ...σε αναγνώριση του ευγενούς ιδεαλισμού. Της ζωντανής φαντασίας και της πνευματώδους αντίληψης που χαρακτηρίζουν τα γραπτά της

1910 - Πάουλ φον Χάιζε, …σε αναγνώριση της ανεπανάληπτης και γεμάτης ιδεαλισμό καλλιτεχνικότητας που επέδειξε στην μακρόχρονη και παραγωγική του καριέρα ως λυρικού ποιητή, δραματουργού, μυθιστοριογράφου και παγκόσμια αναγνωρισμένου διηγηματογράφου

1911 - Μωρίς Μαίτερλινκ, …σε αναγνώριση των πολύπλευρων λογοτεχνικών δραστηριοτήτων του και ιδικά για τα θεατρικά του έργο, το οποία ξεχωρίζουν για τον πλούτο της ποιητικής φαντασίας τους και τα οποία αποκαλύπτουν, πολλές φορές με τη μορφή μιας νεραϊδοϊστορίας, μια βαθιά έμπνευση ενώ, κατά έναν μυστηριώδη τρόπο, απευθύνονται στα συναισθήματα των αναγνωστών και διεγείρουν τη φαντασία τους

1912 - Γκέρχαρτ Χάουπτμαν,… σε αναγνώριση της γόνιμης, πολύτροπης και εξέχουσας παραγωγής στο κόσμο της δραματικής τέχνης

1913 - Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ, …για τους εξαιρετικά ευαίσθητους, φρέσκους και όμορφους στίχους του, με τους οποίους, με μια ανεπανάληπτή ικανότητά του, έκανε τον ποιητικό του στοχασμό, εκφρασμένο από τον ίδιο στην αγγλική γλώσσα, μέρος της λογοτεχνίας της Δύσης

Συκρίνοντας τα ζουμιά των αποφάσεων ο εξωγήινος αναγνώστης μας, δεν παρατήρησε ιδιαίτερες διαφορές. Τού θύμισαν, μάλιστα, μια προσευχή που άκουσε να λένε πολλοί γήινοι: "Πάτερ ημών, ο εν τοις ουρανοίς...και τα λοιπά.



(*): O JRI προκύπτει από το σκορ που φέρνει το κάθε όνομα στις βιβλιοθήκες των οίκων Wiley, Springer, Taylor&Francis, Muse, Sage, JSTOR, και Elsevier. H έρευνα έγινε στα πεδία Titles & Abstracts (με συντελεστή βαρύτητας 75%) και full text (με συντελεστή βαρύτητας 25%)


(συνεχίζεται)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου