Η αρχή έγινε το 1915. Το πρώτο βραβείο μετά το ξέσπασμα του πολέμου δόθηκε στον μεγάλο ειρηνιστή Γάλλο συγγραφέα Ρομέν Ρολάν, από τους λίγους που κράτησαν σταθερά θέση κατά του πολέμου κατηγορώντας και τις πιο ομάδες που πολεμούσαν.
Η Ακαδημία είδε ότι δεν κατάφερε και πολλά πράγματα κι είπε να κοιτάξει τα δικά της παιδιά. Έτσι, το 1916 το βραβείο πήγε για δεύτερη φορά στη Σουηδία: ο νικητής λεγόταν Καρλ Γκούσταφ Βέρνερ φον Χάιντενσταμ, μέλος της Ακαδημίας και συγγραφέας που ασχολήθηκε, ως επί το πλείστον, με καθαρά σουηδικά θέματα. Την επόμενη χρονιά το βραβείο μοιράστηκαν δυο Δανοί: ένας ποιητής και ένας μυθιστοριογράφος. Το 1918 δεν δόθηκε βραβείο, το 1919 το πήρε ο Καρλ Σπίτελερ, Ελβετός ποιητής οραματιστικής φαντασίας και συγγραφέας απαισιόδοξων αλλά ηρωικών στίχων, και το 1920 ένας Νορβηγός που καμιά 20αριά χρόνια αργότερα τους βγήκε μεγάλος τζαναμπέτης. Και κλείνει το μέρος της Πολιτικής Ουδετερότητας κι ανοίγει αυτό του Μεγάλου Στυλ.
Στη δεκαετία του 1920 η Ακαδημία ερμηνεύει πιο ανοιχτά την τελευταία επιθυμία του Νόμπελ («…στο πρόσωπο που έχει δημιουργήσει στο χώρο της λογοτεχνίας το πιο ξεχωριστό έργο προς μια ιδανική κατεύθυνση»). Αν κι η συντηρητικότητα της δεν της επέτρετε να δει τι γινόταν στον πραγματικό κόσμο και αντιλαμβανόταν το Μεγάλο Στυλ κάπως κλασικιστικά μάλλον, η «ιδανική κατεύθυνση» διαβάστηκε ως «ανοιχτόκαρδη ανθρωπότητα», επιτρέποντας έτσι τη βράβευση συγγραφέων όπως ο Ανατόλ Φρανς και ο Τζ. Μπ. Σο για τους οποίους η πόρτα ήταν ως τότε κλειστή.
Βλέπουμε πάλι τρεις ομάδες με βάση τον JRI: Η πρώτη ιρλανδογερμανική ομάδα, η δεύτερη καθαρά γαλλική ενώ η ομάδα των ουδετέρων ίσα που φαίνεται
(συνεχίζεται)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου